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Deze vermeerdering van vlakken door de opeen- volgende lagen van elementen in staal, verruimt de perceptie: zijn we binnen of buiten? De verhouding interieur-exterieur en de omkaderingen van de tuin zorgen ervoor dat er in dit huis een buitengewone sfeer hangt. De staalstructuren komen over als kleine, fijne lamellen die interieur en exterieur discreet van elkaar scheiden. De verschillende geometrie van de elementen die afwisselend de vorm van een rechthoek, trapezium of driehoek aanneemt en hun onregelmatige schikking in het vlak, vormen een flinterdun scherm dat met het licht speelt en van het landschap even zovele schil- derijen maakt als er visuele perspectieven zijn. Vermits de rest van de woning niet werd gewij- zigd, vloeit er een verrassende en complementaire mengeling tussen traditionele en eigentijdse architectuur uit voort die heel nauwkeurig de evolutie van de leefwijze weerspiegelt: van de gesloten naar de open ruimte, van kleine kamers met verschillende functies naar een diffuse en polyvalente ruimte. Cette multiplication de plan, créée par les strates successives des éléments acier enrichit la percep- tion : est-on dedans? est-on dehors? Le rapport intérieur-extérieur et les cadrages du jardin confèrent à la maison une ambiance tout à fait extraordinaire. Les structures en acier apparaissent comme des petites lamelles toutes fines séparant discrètement intérieur et extérieur. La géométrie différente des éléments, tantôt rectangulaire, trapézoïdale, triangulaire et leur disposition irré- gulière en plan, forment un paravent léger qui joue avec la lumière et font du paysage autant de tableaux qu’il y a de perspectives visuelles. Le reste de la maison n’étant pas modifié par l’intervention architecturale, il en résulte un mélange étonnant (détonnant) et complé- mentaire entre l’architecture traditionnelle et le contemporain qui reflète avec justesse l’évolution du mode de vie : de l’espace fermé vers l’espace ouvert, de locaux cloisonnés aux fonctions différenciées à l’espace de vie diffus et polyvalent. Motivatie van de jury “Door terug te grijpen naar staal, heeft de architect kolommen kunnen ontwerpen in de vorm van meer- dere lamellen die de binnen- en de buitenruimte afbakenen door een soort van kunstmatig bos te creëren. Dit markeert ook de overgang tussen de binnenruimte en de tuin.” Motivation du jury « Par le recours à l’acier, l’architecte a su dévelop- per des colonnes sous forme de lamelles multiples qui permettent de délimiter l’espace intérieur et extérieur en créant une sorte de forêt artificielle. Celle-ci marque aussi la transition entre l’espace intérieur et le jardin. » 33
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